Geschatte leestijd: 6 minuten
Het algoritme waarmee Google websites beoordeelt en rankt wordt regelmatig ge-updatet. Voor 2021 heeft Google de Page Experience aangekondigd. Ben je er al klaar voor? Of ben je bang dat je website een vrije val zal maken in de rankings? Lees hier alles wat je moet weten over Google Page Experience.
Optimalisatie
Het algoritme van Google wordt gezien als een soort geheim. We weten namelijk niet precies hoe het werkt. Maar we kunnen wel in grote lijnen snappen wat het algoritme doet, want we kunnen zien wat het effect is van websiteoptimalisatie. Bovendien is Google zelf vrij duidelijk over wat hun doelstelling is: informatie op internet organiseren zodat aan elke zoekopdracht de meest relevante pagina’s gekoppeld kunnen worden.
Google updates
Over de jaren heen is de zoekmachine van Google verbeterd. Waar je vroeger Google ‘voor de gek’ kon houden door zoekwoorden heel vaak op een pagina te zetten, kan dat nu niet meer. Google snapt steeds beter wanneer een pagina relevant is en kijkt naar steeds meer factoren die bijdragen tot een relevante en betrouwbare pagina. Deze updates werden in het verleden vaak onaangekondigd uitgerold. Maar de laatste tijd geeft Google steeds vaker van tevoren informatie prijs over deze updates, om websites de kans te geven om te anticiperen op deze aanpassing. Zo ook in het geval van Page Experience.
Uitleg Google Page Experience
Samengevat in een schema
Oké. Wat zegt Google zelf over deze Page Experience die aangekondigd is voor 2021? Het volgende:
The page experience signal measures aspects of how users perceive the experience of interacting with a web page. Optimizing for these factors makes the web more delightful for users across all web browsers and surfaces, and helps sites evolve towards user expectations on mobile. We believe this will contribute to business success on the web as users grow more engaged and can transact with less friction.
Ik weet niet of je de hele zin in het Engels hebt gelezen, maar waar het op neerkomt is: het gaat om de ervaring die een gebruiker heeft met jouw website. Google geeft zelfs aan dat de Page Experience meetbaar is aan de hand van Core Web Vitals (in het schema de primaire factoren): laadtijd, interactiviteit en visuele stabiliteit. Natuurlijk zitten hier allerlei technische aspecten achter verscholen, maar in essentie is het: op gezond verstand. Daarom ga nu ik eerst kort in op de technische hoofdpunten. Vervolgens laat ik zien wat je er in de praktijk mee kunt doen.
Core Web Vitals
De factoren laadtijd, interactiviteit en visuele stabiliteit worden ook wel de Core Web Vitals genoemd. Kennelijk beziet Google deze factoren als zo belangrijk, dat ze primaire rankingfactoren zijn. Altijd handig om te weten als je de werkzaamheden aan je site wilt verbeteren. Welke ‘score’ haalt jouw pagina aan de hand van ons schema ‘Primaire factoren’?
Snelheid
Een snelle site is prettig voor de gebruiker, maar ook voor de eigenaar van de site. Wist je dat de kans op conversie (b.v. een aankoop) sterk toeneemt als je site een seconde sneller is? Mensen haken af als een website traag is en blijven eerder als hij snel is. De score die jouw pagina volgens ons schema haalt is dus niet overdreven, maar juist heel belangrijk. Google ziet laadsnelheid dan ook als een belangrijke rankingfactor voor je site, omdat de snelheid veel invloed heeft op iemands Page Experience.
Secundaire factoren
Naast de drie Core Web Vitals zijn de secundaire factoren ook nog steeds belangrijk. In ons schema ‘Google Page Experience’ zie je namelijk de volgende factoren staan: mobielvriendelijk, veilig browsen, veilige https-verbinding en afwezigheid van opdringerige content. Ik laat je graag zien hoe je in de praktijk ‘je boerenverstand’ kunt gebruiken door te kijken naar het algemene plaatje: goede content en duidelijke structuur. Maar eerst zal ik op twee secundaire factoren ingaan: mobielvriendelijkheid en veiligheid.
Mobielvriendelijkheid
De afgelopen jaren zijn mensen steeds meer gaan internetten via mobiele apparaten. Toch zijn veel websites hier niet op ingericht. Die zijn namelijk nog steeds ontworpen voor de traditionele desktop. Het spreekt vanzelf dat een website goed toegankelijk moet zijn voor alle devices. Dit is zo belangrijk dat Google mobielvriendelijkheid heeft aangemerkt als een van de factoren die van invloed zijn op Page Experience. Als je website nog niet is ingericht voor mobiele apparaten, dan is er werk aan de winkel!
Veiligheid
Veiligheid speelt een steeds belangrijker rol bij websites. Met een veilige website straal je vertrouwen uit naar je bezoekers. Een melding in de browser met ‘not secure’ is niet de beste manier om je klant gerust te stellen. Waar vroeger http de norm was, is dat nu https. Met een SSL-certificaat kun je zo’n verbinding krijgen. Een SSL-verbinding zorgt ervoor dat de verbinding tussen de computer en een website veilig zijn. Dat is een veilig idee voor je bezoekers, maar ook een rankingfactor waar Google naar kijkt. Een onveilige verbinding past niet bij een betrouwbare, relevante site. Goed. Wat kun je nou in de praktijk met de kennis over Google Page Experience?
In de praktijk
Goede content
Nu komt je boerenverstand erbij kijken. Een van de beste manieren om relevant te zijn voor je klant, is door goede content aan te bieden. Dat mag natuurlijk allerlei content zijn: tekst, foto’s, video’s enzovoorts. Waar het om gaat is dat je pagina’s ingericht zijn rond een centraal onderwerp. Een bezoeker heeft een vraag en vindt het perfecte antwoord op die vraag op jouw pagina. Of hij wil een product kopen en vindt op de productpagina alles wat hij nodig heeft om een weloverwogen aankoop te doen. Alleen als de content op elke pagina goed overdacht is, kun je je bezoeker een optimale Page Experience bieden.
Duidelijke structuur
Als je een heatmap op je site loslaat, zie je hoe bezoekers jouw website ervaren. Je ziet hoe ze zoeken en of ze vinden wat ze zoeken. Soms blijkt uit zulke informatie dat ze hopeloos verdwalen en al snel afhaken. Een duidelijke structuur is cruciaal voor een goede ervaring op je site.
Vaak word je als beheerder van je website structuur-blind. Je kent je site namelijk als geen ander, en voor jou is het dus (hopelijk) kinderspel om de juiste pagina te vinden. De structuur lijkt zo logisch als maar kan. Het is dus altijd aan te bevelen om je site te laten bekijken door een onbevooroordeelde partij. Het liefst door iemand die denkt zoals je doelgroep. Leer van hun feedback, zodat je je structuur kunt verbeteren.
Wat nu?
Het lijkt een hele opsomming met verbeterpunten. Maar hopelijk zijn deze punten stuk voor stuk items waar je regelmatig aandacht voor hebt. Een goede site is namelijk niet gemaakt voor Google of een andere zoekmachine, maar voor een gebruiker. En die gun je natuurlijk een zo prettig mogelijk bezoek aan je site. Dat betekent dat dingen als snelheid, mobielvriendelijkheid, veiligheid, goede content en structuur altijd aandachtspunten horen te zijn.
Hulp nodig?
Het kan natuurlijk zijn dat bepaalde aspecten van je website de afgelopen tijd geen aandacht hebben gehad. Dan is er werk aan de winkel. Heb je hulp nodig bij het verbeteren van je website? Via Job kan je helpen om je site te verbeteren. Wij geloven in een duurzame aanpak van je site, zodat je altijd klaar bent voor de volgende Google-update.