Geschatte leestijd: 6 minuten
Mijn schoonvader heeft een schuur. Daarin heeft hij door de jaren heen heel wat materialen en gereedschappen verzameld. Als ik een onderdeeltje zoek, bijvoorbeeld voor mijn auto – een schroefje, een slangetje of iets anders – zegt hij altijd: ik zal even kijken of ik nog iets heb. En het bijzondere is dan: hij heeft het niet alleen, hij weet ook waar het ligt.
Welkom in de wereld van categorieën en tags. Categorieën en tags kunnen een grote verzameling overzichtelijk en doorzoekbaar maken. Dat geldt niet alleen voor spullen in een schuur, maar ook voor de informatie op jouw website. Ik vertel je daarom graag alles over goede categorieën en tags.
Ongeordende informatie
Iedereen kent ze: studeerkamers van professoren waarin overal stapels liggen met boeken, papers, A4’tjes en nog veel meer. Een puinhoop als je het ziet, maar voor de studiebol zelf een logisch systeem: hij weet precies waar alles ligt. Je zou hem diep ongelukkig maken als je alles eens lekker zou ordenen en opruimen: weg is zijn systeem.
Verdwaald
Veel websites lijken op die studeerkamer met stapels informatie. De eigenaar weet wat er allemaal te vinden is en kent de weg. De bezoeker verdwaalt omdat hij niet weet waar hij moet beginnen met zoeken. Het gevolg? De bezoeker gaat snel naar een andere site om daar verder te zoeken. Maar dat niet alleen: zoekmachines zoals Google bestraffen een site als bezoekers snel doorklikken naar een andere site. Dit gedrag wordt gezien als een teken van niet-relevante informatie. Toch is de informatie misschien wel relevant, maar het probleem is: het is niet goed doorzoekbaar.
De vraag is dan ook: heb je je website alleen voor jezelf of vooral voor anderen? Het antwoord is natuurlijk: je hebt een website vooral voor je bezoekers. Zij moeten de weg kunnen vinden. Als eigenaar van je site heb je de mooie taak om te zorgen voor een overzichtelijke en duidelijke structuur.
Duidelijke structuur
Hoe creëer je zo’n structuur? Een website moet zo opgezet zijn dat een bezoeker begrijpt hoe hij moet zoeken. Overschat je bezoeker niet: als eigenaar van je website ken je je site waarschijnlijk op je duimpje. Een nieuwe bezoeker niet. Toch moet hij in één keer snappen waar hij moet zoeken. Je kunt hem daarbij helpen via een duidelijke gebruikersinterface, maar ook via goede categorieën en tags.
Niet alleen je bezoeker heeft hier voordeel van. Ook zoekmachines houden van duidelijkheid en structuur. Als Google bijvoorbeeld je site verkent (crawlt), brengt hij in kaart wat hij op jouw site kan vinden. Hij wil graag de structuur zien en ‘snappen’ wat er op elke pagina te vinden is en hoe die pagina in verhouding staat met je andere pagina’s.
Bekijk je site
Wat zien je gebruikers en zoekmachines als ze op jouw site terechtkomen: een rommelige studeerkamer met allemaal stapels boeken en papier? Of zien ze een overzichtelijk magazijn met duidelijke aanwijzingen waarmee ze snel vinden wat ze zoeken?
Nog even over mijn schoonvader: hij heeft vroeger in een magazijn gewerkt. Dat was zo’n magazijn met gangpaden, stellingen en duizenden bakjes. Alles had een plek en alles was terug te vinden, ondanks het feit dat er heel veel verschillende producten lagen. Hoe was het georganiseerd? Duidelijke categorieën en tags zijn het antwoord. Voor je website zijn duidelijke categorieën en tags net zo belangrijk.
Duidelijke categorieën
Hoeveel categorieën moet je hebben? Dat ligt eraan. Maar te weinig categorieën gaan je niet altijd helpen. Een categorie kan zo groot worden dat die onoverzichtelijk wordt. Stel je hebt in de schuur van mijn schoonvader de categorie IJzerwaren. Zou je dan een spijker van 22mm makkelijk kunnen vinden? Nee. Je hebt misschien de subcategorie Spijkers nodig. En daaronder misschien de subcategorie waarin de maten worden aangeduid. Als de structuur duidelijk is, kan iedereen vinden wat hij zoekt.
Surfers komen op je site omdat ze iets zoeken. Ze willen het kunnen vinden. Richt je site dus in op hun zoekgedrag en hun manier van denken. Eigenaren van webshops denken vaak dat hun klanten net zo denken als zijzelf. Maar dat is niet zo. Probeer te achterhalen hoe je klant denkt en zorg dat je sitestructuur duidelijk is door duidelijke en logische categorieën te maken.
Duidelijke tags
Naast categorieën kun je ook Tags gebruiken om je bezoeker te helpen. Tags zijn labels die je aan bijvoorbeeld je blogs hangt. Ze zijn categorie-overschrijdend. Om in de ijzerwaren te blijven: misschien heb je de categorie Spijkers en de categorie Schroeven. Maar daarnaast zijn er spijkers en schroeven die geschikt zijn voor verwerking in gipsplaten. Dan kan het handig zijn om die tag mee te geven aan die spijkers en schroeven. Dan kan iemand die op zoek is naar bevestigingsmateriaal voor gipsplaten zowel uit gipsspijkers als gipsschroeven kiezen.
Contentmanagement
Goed beheer van je content is cruciaal om je site goed toegankelijk te houden. Als je onderneming groeit, neemt daarmee de informatie op je site ook toe. Misschien publiceer je elke maand een artikel waarin je je kennis deelt met je klanten. Na 5 jaar heb je dus minstens 60 artikelen met informatie. Waar kan je klant wat vinden?
Een contentbeheerder helpt je om je artikelen aan te bieden als een soort kennisbank. Hij gaat eerst kijken wat belangrijke onderwerpen zijn voor jou als bedrijf. Vervolgens zal hij in overleg categorieën uitkiezen waaronder alle artikelen te plaatsen zijn. Daarna zal hij tags aanmaken zodat een bezoeker makkelijk kan vinden wat hij zoekt. Op deze manier wordt informatie beter doorzoekbaar en is duidelijker welke onderwerpen misschien nog beschreven kunnen worden via blogs.
Voorkom een rommelige studeerkamer
Waar laat je jouw website het meest op lijken? Als je niks doet, veranderen websites in rommelige studeerkamers. En dat is niet goed voor je vindbaarheid en ranking op Google. Zet daarom in op duidelijke categorieën en goede tags. Je bezoekers zullen dan de voldoening hebben dat ze vinden wat ze zoeken. Dat is uiteindelijk goed voor je klant én voor jou.
Hulp nodig?
VIA JOB kan je zowel helpen bij het schrijven van goede content als bij het beheer ervan. We helpen verschillende bedrijven bij het verbeteren van hun website door goede content en duidelijke structuur. Heb je liever dat we één keer per kwartaal naar je blogs kijken? We helpen je graag bij het geordend houden van je website en content.