Geschatte leestijd: 3 minuten
Je hebt een uniek product en je bent expert op jouw vakgebied. Je hebt een website, maar het aantal bezoekers op je site is nog niet enorm. Toch weet je dat er minstens tienduizenden mensen zijn die jouw product of jouw onderneming kunnen gebruiken. De grote vraag is dan: hoe bereik je klanten met jouw product? Of beter nog: hoe zorg je dat ze jou kunnen vinden? En hoe laat je aan je klanten zien dat ze jouw expertise kunnen gebruiken? Ontdek hoe jouw kennis klanten kan helpen om jou te vinden.
Te veel websites?
Er zijn op dit moment zo’n 1,8 miljard websites. Het lijkt dus steeds lastiger te worden om op te vallen en gevonden te worden. Zijn er gewoon te veel websites? Nee hoor. Je kunt met jouw website nog steeds hoog eindigen in de resultatenpagina van een zoekmachine. Maar het is niet zo dat je automatisch gevonden wordt als je een website hebt. Je moet het slim en goed aanpakken. Pas dan lukt het.
De missie van Google
Google heeft als missie om alle informatie op het web te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. Mensen zoeken op internet naar informatie, producten en bedrijven. Google probeert vast te stellen wat de meest relevante sites zijn bij deze zoekopdrachten. Het algoritme dat Google hierbij gebruikt is geheim, maar we weten dat Google vooral let op goede content die aansluit bij iemands zoekopdracht. Hoe relevanter de informatie, hoe hoger de pagina zal ranken.
‘Het is onze missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken’ – Google
Onderscheidende content
De beste content is content die de zoekopdrachten van mensen zo goed mogelijk beantwoordt. De pagina met die content onderscheidt zich van de rest en zal hoog ranken in Google. Het is dus belangrijk om elke pagina op je site in te richten met specifieke zoektermen in gedachten. Hoe beter de informatie op een pagina, hoe relevanter de informatie is voor mensen die zoeken. De realiteit is dat veel websites snel gemaakt zijn, zonder duidelijk plan. Daardoor eindigen ze niet hoog in Google.
Deel je kennis via informatieve blogs
Blogs zijn een krachtig hulpmiddel om meer klanten naar je website te leiden. De kennis die jij als ondernemer hebt is uniek: jarenlange opleiding en ervaring maken jou expert in jouw vakgebied. Je weet alles over heel specifieke onderwerpen. Onderwerpen waar bijna niemand wat over weet. Die kennis kun je delen via informatieve blogs, zodat jouw doelgroep kan ontdekken wat jij weet en kunt. Het zou zonde zijn om die kennis niet te delen!
Hoe maak je een goede blog?
Simpel gezegd: formuleer een vraag die veel mensen hebben en geef zo goed mogelijk antwoord op die vraag. Hoe specifieker de vraag, hoe groter de kans dat mensen je kunnen vinden. Denk na over de zoektermen die mensen gebruiken en ga aan de slag. Probeer het antwoord op de vraag op te delen in verschillende kleinere onderwerpjes en kijk: je blog is geboren.
Goede blogs, betere site
Als mensen in je blogs het antwoord vinden op hun vragen, zal Google je site beter beoordelen. Dat betekent dat je op de lange termijn ook beter gaat ranken op algemenere zoektermen. Het gevolg? Meer potentiële klanten zullen hun weg vinden naar jouw site.
Hulp nodig?
Veel ondernemers zijn druk met … ondernemen. Daarom blijft een website vaak liggen. Maar er schuilt een enorm potentieel in je website. Heb je hulp nodig om jouw website beter te maken? VIA JOB kan op basis van jouw informatie maandelijks blogs schrijven die je zullen helpen om je klanten beter te bereiken.