Geschatte leestijd: 5 minuten

Websites zonder taal- en spelfouten zijn zeldzaam. Sommige sites staan letterlijk vol met spelfouten en verkeerde zinsconstructies. Veel ondernemers redeneren: ‘Mijn klanten vinden dat niet erg. Het gaat ze om de inhoud.’ Maar is dat zo? Is het nou echt zo erg om een website te hebben met spelfouten? Kort gezegd: het staat bepaald niet goed. Doe er iets aan!

Online en offline presentatie

Bedrijven investeren vaak veel geld in een kantoor of in een winkel. Ze zorgen dat alles er netjes uitziet en regelmatig schoongemaakt wordt. Een ondernemer die op bezoek gaat bij klanten, zal kiezen voor een representatieve auto en nette kleding. Je wilt als bedrijf een goede indruk maken.

Veel bedrijven zijn veel minder precies als het gaat om hun online presentatie. Oké, ze hebben ooit een website laten maken, maar daar houdt het wel zo’n beetje mee op. De teksten zijn geschreven door een van de medewerkers die wat tijd over had. Hij is een expert op zijn vakgebied, maar van duidelijke, aantrekkelijke en foutloze teksten schrijven heeft hij minder kaas gegeten.

Website als visitekaartje

Wat doe je voordat je een bedrijf bezoekt? Juist, je gaat dat bedrijf op internet opzoeken. Het eerste wat je ziet, is dus de website. De website is daarmee hét visitekaartje voor je klanten. Een slechte website is bepaald geen goede reclame voor je bedrijf. Natuurlijk kijk je als bezoeker naar de algemene presentatie: de vormgeving, de foto’s, de structuur, gebruiksvriendelijkheid enzovoorts. Maar je let ook op de tekst.

Website is visitekaartje

Welk idee krijg je als de tekst die je leest hapert en vol staat met fouten? De meeste mensen nemen de boodschap niet meer serieus. Het gevolg: de kans dat iemand een dienst van je af neemt of een product koopt, wordt heel klein. En dat terwijl het bedrijf op zich misschien een heel goed verhaal heeft. Alleen de site vertelt dat verhaal niet goed of is doorspekt met fouten. Zeg maar dag tegen veel potentiële klanten. Wat zonde!

Taalfouten slecht voor het imago

Een voorbeeld uit de praktijk: een site met plaatselijk nieuws trekt maandelijks veel bezoekers. Deze nieuwssite haalt veel inkomsten uit advertenties. Maar wat blijkt? Adverteerders zijn terughoudend om op die site te adverteren vanwege het grote aantal spelfouten. Ze willen niet geassocieerd worden met een website die vol staat met kromme zinnen en grammaticale fouten. Waarom niet? Imagoschade.

Vertrouwen

Zeg eens eerlijk: als jij een tekst leest die niet goed geschreven is en waarin je om de haverklap een spelfout tegenkomt, hoe denk je dan over de persoon die het geschreven heeft? Of over het product? Ongemerkt neem je deze persoon of dit product minder serieus. Dat maakt de kans kleiner dat je vertrouwen stelt in de persoon of in het product.

Is dat terecht? Niet per se. Het kan namelijk zijn dat een tekst vol met fouten wel precies vertelt wat je zoekt. Maar het is de realiteit dat wij als mensen taalfouten meewegen in onze beoordeling. Onbewust. We lezen een tekst en verliezen vertrouwen. En vertrouwen is juist cruciaal als je een klant wilt overtuigen om voor een product te kiezen.

Humor met taalfouten

Er zijn websites en tijdschriften die maandelijks foto’s publiceren van grappige of pijnlijke spelfouten. Lachen om taalfouten. Het gaat hierbij vaak om reclame-uitingen in offline winkels, maar het bestaan van zulk vermaak laat zien dat mensen erop letten hoe een tekst of woord geschreven is. Fouten blijven kleven aan jou als bedrijf. Zie bijvoorbeeld:

Straf van zoekmachines

Een bijkomend nadeel van tekst met fouten is je beoordeling door zoekmachines. Als een tekst slecht geschreven is, vinden mensen het minder leuk om die te lezen. Daardoor zijn bezoekers korter op een site. Dat registreert Google. Google kan hieruit opmaken dat deze tekst minder relevant of minder gebruiksvriendelijk is. Dat zijn factoren die voor Google en andere zoekmachines belangrijk zijn bij het beoordelen van websites. Kortom, slecht geschreven teksten zijn ook nog eens funest voor je vindbaarheid.

Investeer in tekst en beheer

Investeren in goede teksten en goed contentbeheer is nu belangrijker dan ooit. De markt is steeds meer aan het verschuiven naar online. Je klanten maken vaak online kennis met je, bijvoorbeeld door op jou als bedrijf te zoeken.

Daarnaast zijn er ook mensen die jouw bedrijf nog niet kennen. Natuurlijk wil je graag dat die personen bij jou uitkomen als ze via een zoekmachine producten of diensten zoeken die jij aanbiedt. Dat kan alleen als je je website goed hebt ingericht, zowel tekstueel als technisch. Het zou echt doodzonde zijn als jouw product niet gevonden wordt door je potentiële klanten. Toch zien we in de praktijk dat veel bedrijven juist hierin kansen laten liggen.

Als je als bedrijf investeert in een goede websitestrategie, zal het mogelijk zijn om steeds verder te groeien in vindbaarheid. Je zet je bedrijf steeds meer neer als een merk dat vertrouwen uitstraalt.

Tekst voor elk budget

Tekst voor elk budget

Is investeren in teksten en contentmanagement heel duur? Nee, dat hoeft niet. Natuurlijk zijn er kosten verbonden aan goede teksten, maar bekijk het zo: Als je een kantoor hebt, geef je maandelijks geld uit om alles schoon te houden. Ook de aankleding kost geld. Hetzelfde geldt voor gas, water en licht. Een website met goede teksten kost natuurlijk ook geld. Maar het is een zinvolle investering en je hebt de kosten zelf in de hand.

VIA JOB bespreekt graag met je hoe je je site kunt verbeteren: bijvoorbeeld door de bestaande teksten te redigeren/corrigeren en nieuwe content toe te voegen. We zijn flexibel en kunnen bij elk budget een passend aanbod maken. Wij willen je graag helpen op weg naar een online bedrijf dat vertrouwen uitstraalt en goed vindbaar is.

Vul hieronder je contactgegevens in, inclusief de website die je eventueel wilt laten verbeteren. We geven je zo snel mogelijk een indicatie van de mogelijkheden en de kosten.

[everest_form id=”710″]

Categories: