Betere website

Geschatte leestijd: 10 minuten


In deze tijd blijkt nog duidelijker hoe belangrijk je website is voor je onderneming. Wat kun je doen om je website te verbeteren en beter vindbaar te worden? In deze blog geven we je 8 eenvoudige tips om je site snel op een hoger niveau te brengen.

Terwijl veel bedrijven in deze tijd hun omzet zien opdrogen, zien veel webshops en bedrijven die online diensten aanbieden hun omzet juist groeien. Recente ontwikkelingen illustreren eens te meer hoe belangrijk online verkoop is. Als ondernemer kun je eigenlijk niet meer zonder.

Drukte bij PostNL
bron: PostNL

Te weinig aandacht voor de website

De kans dat je als ondernemer een website hebt, is groot. Mocht dat niet het geval zijn, dan weet je wat je te doen staat. Maar de kans dat je een website hebt die verre van optimaal is, is ook groot. Bij veel bedrijven krijgt de website onvoldoende aandacht. Met een beetje geluk worden er regelmatig updates uitgevoerd om de site veilig te houden, maar daar blijft het vaak bij.

Het gevolg is in veel gevallen dat de website niet voldoet aan veel eisen die moderne gebruikers, en dus ook Google, aan je site stellen. Je site heeft geen duidelijke visie, geen duidelijke structuur, is niet gebruiksvriendelijk en is niet geoptimaliseerd voor zoekmachines. Hoe kun je je website verbeteren? We geven je een aantal eenvoudige tips die je op weg kunnen helpen.

1. Formuleer je bedrijfsmissie

Het is belangrijk dat je zelf duidelijk voor ogen hebt wat jouw missie als bedrijf is. Wat heeft jouw bedrijf te bieden? Veel websites zijn ooit begonnen met één pagina. Gaandeweg zijn er steeds pagina’s bijgekomen, gewoon omdat het kan. Maar die zijn vaak niet geschreven met een bedrijfsmissie in gedachten. Het resultaat is in veel gevallen een onsamenhangende site.

Doe daarom eens een stapje terug en denk na over je bedrijfsmissie. Het kan zijn dat die veranderd is ten opzichte van toen je je website liet maken. Bedrijven weten natuurlijk wat ze doen, maar in veel gevallen verwoorden ze dat niet duidelijk op hun website.

Waarom is het belangrijk dit toch te doen? Hoe duidelijker je voor ogen hebt wat je wilt en wat je te bieden hebt, hoe beter het je zal lukken dit over te brengen op je klant. Als het jou niet lukt om dit te verwoorden, hoe ga je je klant dan overtuigen van jouw product? Je duidelijk geformuleerde bedrijfsmissie geeft je de nodige handvatten om je site gestructureerd op te zetten.

Een duidelijke missie

2. Gebruiksvriendelijk

Een site die niet gebruiksvriendelijk is, stoot mensen af. Maar niet alleen mensen reageren op gebruiksvriendelijkheid: het is ook belangrijk voor zoekmachines. Zoekmachines zoals Google kunnen aan de hand van het surfgedrag van personen op jouw site afleiden hoe gebruiksvriendelijk jouw site is.

Kunnen ze vinden wat ze zoeken? Of haken ze na een paar seconden af om vervolgens ergens anders te zoeken? De term SEO (Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie) wordt vaak gebruikt om aan te geven dat je site geoptimaliseerd moet zijn voor zoekmachines. Maar eigenlijk is de term User Experience Optimization (UXO) meer op zijn plek. Een site die optimaal is voor de bezoeker is namelijk ook optimaal voor zoekmachines.

Vraag om input

Probeer je site dus eens te bekijken zoals jouw klant die zou bekijken. Zet je ondernemersbril af en bekijk het door een klantenbril. Je zou ook iemand in je omgeving (niet een van je werknemers) kunnen vragen eens objectief naar je site te kijken en aan te geven wat onduidelijk is.

Duidelijke structuur

In veel gevallen is de menustructuur van een website niet logisch meer. Het moet direct duidelijk zijn hoe je als klant kunt zoeken. Als dat niet zo is, slaat de verwarring toe en gaat je bezoeker op zoek naar een betere site. Dat zou natuurlijk zonde zijn.

3. Zoekwoorden

Elke pagina van je website moet ingericht zijn op zoekwoorden die jouw klant gebruikt. Het is dus goed om eerst na te gaan welke zoekopdrachten jouw klant gebruikt. Kijk vervolgens of de pagina’s op je site, vooral de belangrijke pagina’s, zijn geschreven met die zoekwoorden in gedachten.

Natuurlijk heeft het geen zin om bepaalde zoekopdrachten overal in de tekst terug te laten komen. Dat heet ‘keyword stuffing’ en daar trapt Google inmiddels niet meer in. Ook hier geldt: een tekst moet prettig zijn voor de gebruiker. Het moet duidelijk zijn voor de gebruiker én voor zoekmachines waar de pagina over gaat. Je pagina is perfect als je klant precies vindt wat hij zoekt. Dat kan alleen als de pagina antwoord geeft op de zoekopdrachten van je klanten.

Voorkom interne concurrentie

Het kan zinvol zijn om per pagina bij te houden voor welke zoekopdrachten die geschreven is. Zo voorkom je namelijk dat je meerdere pagina’s op je site hebt die zijn geschreven voor dezelfde zoekopdracht. Pagina’s die voor dezelfde zoekopdrachten zijn geschreven gaan namelijk met elkaar concurreren en dat is uiteindelijk slecht voor je rankings.

Het is verstandig regelmatig te bekijken of er nieuwe trends zijn waar je op in kunt spelen. Wie had er bijvoorbeeld een jaar geleden kunnen denken dat mondkapjes nog eens hot zouden worden in Nederland? Als je als ondernemer weet wat er speelt, ben je er op tijd bij. Een tool om te checken welke ontwikkelingen er zijn in zoekopdrachten, is bijvoorbeeld Google Trends.

4. Meta-informatie

De meta-informatie is de informatie die mensen te zien krijgen als ze jouw pagina vinden via een zoekmachine. Ze zien dan een titel en een korte beschrijving van de pagina in kwestie. Je denkt misschien: die tekstjes zijn totaal onbelangrijk. Toch zijn dat de woorden die een potentiële bezoeker moeten overhalen om op de link naar jouw site te klikken. Het is een beetje de etalage die het aantrekkelijk moet maken een winkel binnen te stappen. Zo’n etalage moet er goed uitzien.

Meta-informatie
Voorbeeld meta-informatie

Meestal is het zo dat Google in de zoekresultaten de tekst weergeeft die jij in het bijpassende veld hebt ingetypt in je Content Management System. Als je dat niet hebt gedaan en geen informatie geeft over de inhoud van je pagina, zal Google zelf iets uitzoeken uit de tekst op je pagina. En vaak is dat niet per se wat jij daar graag zou willen hebben. Zorg dus dat die paar woorden goed uitgekozen zijn en bezoekers motiveren om jouw site te bekijken.

5. Check je tekst

Hoe erg is een tekst vol spelfouten? Of hoe erg zijn kromme zinnen voor het klantenvertrouwen? Daar hebben we al eens een blog aan gewijd. Het korte antwoord: een tekst vol fouten komt bepaald niet goed over. Het is dus belangrijk om je teksten te checken of te laten checken.

Spelfouten

Het eerste niveau is daarbij spel- en typefouten. Het staat netjes als je geen tot weinig spelfouten op je site hebt staan. Het (laten) nakijken van je tekst op spelfouten hoeft niet veel tijd te kosten. Toch laten bijna alle websites hier steken vallen en dus kansen liggen.

Stijl

Het tweede niveau is redigeren, oftewel herschrijven. Je kunt een boodschap namelijk op meerdere manieren verwoorden. En laten we eerlijk zijn: de een is hier wat beter in dan de ander. Het is natuurlijk prettig als een tekst makkelijk leest, duidelijke informatie geeft en zelfs leuk is om te lezen. Veel teksten zijn onduidelijk of niet logisch opgebouwd, waardoor de inhoud grotendeels verloren gaat.

Scannend lezen

Mensen op internet lezen anders dan mensen die een boek lezen. Internetbezoekers scannen veel meer, op zoek naar informatie. Dat maakt het nóg belangrijker dat de tekst op je website duidelijke koppen heeft, zodat iemand snel kan vinden wat hij of zij zoekt.

6. Schrijf meer

Als je duidelijk voor ogen hebt wat je bedrijfsmissie is en wat de zoekwoorden zijn per pagina, is het ook makkelijker om vast te stellen over welke onderwerpen je nog niet geschreven hebt. Schrijven over die onderwerpen is een goede investering. Waarom?

Als ondernemer ben je deskundig op een bepaald gebied. Jij weet het antwoord op vragen die jouw klanten hebben. Die klanten kunnen je vinden als je die vragen duidelijk beantwoordt. Hoe meer vragen je beantwoordt, hoe groter de kans dat Google en andere zoekmachines je zullen beoordelen als gezaghebbend. Je zult dan hoger vermeld worden op de resultatenpagina’s van zoekmachines.

Meer inhoud, meer autoriteit

Naarmate je meer nuttige content op je site hebt, zal je site beter beoordeeld worden. Zoekmachines zien namelijk dat jouw informatie relevant is. Het gevolg is dat je site steeds meer bezoekers trekt. Eigenlijk is het alsof je ‘winkel’ langzaam maar zeker verhuist van een een stil achteraf steegje naar een A-locatie in een winkelstraat.

Vragen van je klant

Maak dus een lijst met zo veel mogelijk vragen die jouw klanten hebben. Dat zijn bijvoorbeeld vragen die ze telefonisch aan je stellen, of aan je personeel. Ga goed na of al die vragen ergens op je site beantwoord worden. Zo niet: ga dan aan de slag. Het is een investering in je site en het kan (op de langere termijn) ook handig zijn als kennisbank voor een klantenservice.

Naarmate je meer schrijft, moet je ervoor blijven zorgen dat de informatie op je site goed toegankelijk blijft. Ook dat is belangrijk voor lezers én voor Google. Het is daarom essentieel om aan een goede interne link-structuur te blijven bouwen.

Als het goed is zijn er een paar artikelen op je site die het belangrijkst zijn. Deze artikelen geven het best weer wat de kern is van jouw onderneming. Die artikelen worden cornerstone-artikelen genoemd. Deze artikelen zijn uitvoerig en worden regelmatig geüpdatet en aangevuld. Maar je zult ook vanuit andere artikelen op je site regelmatig naar deze artikelen willen verwijzen, omdat die belangrijke artikelen veel relevante informatie bevatten.

Goede structuur
Zorg voor een goede structuur

Met een goede interne link-structuur voorkom je dat alle informatie op je site één grote ondoorzoekbare kluit wordt. Als het namelijk chaotisch is voor je bezoeker, is het ook onduidelijk voor zoekmachines. En onduidelijkheid leidt tot lagere rankings.

Categorieën en tags

We hebben eerder geschreven over het belang van categorieën en tags. Daarmee help je bezoekers op je site snel te vinden wat ze zoeken. Hoe beter deze structuur is ingericht, hoe overzichtelijker je site en hoe beter het is voor je bezoeker.

8. Design en advertenties

Het kan ook nodig zijn om eens te kijken naar het design van je site. Zijn sommige foto’s gedateerd? Zijn de afbeeldingen goed? Soms zijn foto’s opgerekt door handige Harry, waardoor de verhoudingen niet meer kloppen (zie het voorbeeld). Het kan goed zijn even terug te gaan naar de tekentafel en je site een opfrisbeurt te geven. Soms kunnen een paar goed uitgekozen foto’s een groot verschil maken.

Fout bewerkte foto
Voorbeeld: een verkeerde foto maakt een slechte indruk

Als je een webshop hebt, kan het zijn dat je eens goed moet kijken naar de productafbeeldingen. Mensen willen een goede en frisse indruk hebben van wat ze kopen. Goede afbeeldingen verhogen de kans dat iemand overgaat tot aankoop.

Via advertenties kun je op een duidelijke manier overbrengen wat je aanbiedt. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden, dus een goed opgemaakte advertentie kan veel indruk maken. Je geeft je bezoeker in één keer een beeld van wat je doet.

Een betere site

Het is in principe niet heel moeilijk om je site te verbeteren. Het kost echter wel tijd. Wellicht dat je in deze periode iets meer tijd hebt om je website op een hoger niveau te brengen. Bovengenoemde tips gaan je daar zeker bij helpen.

Hulp nodig?

Natuurlijk kun je dit werk ook uitbesteden, want het kan nogal wat frustraties en stress opleveren als je hier niet dagelijks mee bezig bent. Waarschijnlijk stop je liever tijd in het ondernemen zelf. Goed nieuws: VIA JOB kan je helpen om al deze stappen te doorlopen. We kunnen een plan opstellen voor het verbeteren van je website. Natuurlijk stemmen wij alles af op jouw behoeften en budget. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust contact op.

Categories: